Log in
Ontevreden nabestaanden die niet terecht kunnen bij de uitvaartombudsman kunnen altijd nog hun toevlucht nemen tot twee websites: Uitvaartklacht.nl en Uitvaart24klacht.nl. Maar uitvaartombudsman Marliz Schellekens heeft bedenkingen over klagen op internet.
Ingeborg van den Wijngaart

Het is niet zijn core business, vertelt Peter van Schaik, oprichter van uitvaartklacht.nl. En eerlijk is eerlijk, dat is te zien: de site oogt ouderwets vergeleken met de tientallen sites die dagelijks meer tijd en aandacht vragen van Van Schaik. De internetondernemer vond dat de klachten in het gastenboek van zijn ‘consumentenforum’ uitvaart.nl een aparte plek moesten krijgen en concentreerde ze vijftien jaar geleden op uitvaartklacht.nl. Per jaar worden zo’n tien meldingen geplaatst. Of er interactie plaatsvindt tussen de klager en de beklaagde is niet zichtbaar. Ook staan er geen data bij de klachten. Van Schaik: “Als iemand een klacht plaatst, informeer ik die persoon over de juridische mogelijkheden die er zijn. En ondernemers wijs ik op de melding. Bijvoorbeeld de klachtencoördinator van Yarden. Uitvaart24 reageert zelf als een klacht aan hen is gericht. Met de partijen samen om tafel gaan, doe ik niet.”

Uitvaartklacht.nl

Waarom begon Van Schaik eigenlijk een klachtensite, terwijl het volgens hem ‘liefdewerk, oud papier’…