In België mag de familie de as direct na de crematie meenemen, maar pas na de coronapandemie leidde dit ertoe dat de uitvaartplechtigheid zich vaker rond de urn afspeelt en niet meer rond de kist in het crematorium.
Op zee mag het net als in Nederland al jaren, maar sinds kort kunnen in België nabestaanden de as van hun overleden dierbare verstrooien in een aantal rivieren, op aangewezen plekken. Gemeentes aan de Leije en de IJzer beginnen er nu mee, in navolging van Antwerpen, waar sinds twee jaar een verstrooiingsplek is aan de Schelde. Tweehonderd verstrooiingen waren er vorig jaar en de stad denkt aan een tweede plek bij de Schelde. “Daar was vraag naar. Je ziet dat dat fenomeen toeneemt”, zegt Antwerpenaar Johan Dexters, voorzitter van de Belgische uitvaartkoepel Funebra.