Log in
Sanne Bruurmijn maakte ‘balsem’sculptuur Voortbestaan van hergebruikte eierdozen vermengd met zaden. Nabestaanden zouden hun overledene hiermee kunnen insmeren, een soort laatste zalving geven, in plaats van aankleden. Het oogt als een moderne sarcofaagdeksel en is te zien op de tentoonstelling (Re)Design Death in Kerkrade.
Marjon Weijzen

Sanne Bruurmijn ontwerpt vanuit het materiaal. Op haar negentiende maakte ze als eerstejaars aan de Maastrichtse Kunstacademie voor een vijfweekse ontwerpopdracht een sculptuur van eierdozen. Het idee voor Voortbestaan kreeg ze door het overlijden van haar oma. “Ik wilde sowieso met hergebruik aan de slag. Ik mengde pulp van eierdozen – die zijn trouwens al gemaakt van gerecycled drukwerk – met zaden en Arabische gom, een natuurlijke lijm. Hiermee kun je een overledene insmeren, waardoor je op een bijzondere en intieme manier in aanraking komt met de overledene. Nadat het mengsel is opgedroogd, ontstaat er een sculptuur.” Bruurmijn maakte haar sculpturen op een etalagepop. Tentoongesteld is alleen een bovenkant. Die zou je later op een graf kunnen leggen. Het idee van Bruurmijn is dat er na enige tijd bloemen en planten op het graf groeien: voortbestaan.

Draagmummie

Een andere mogelijkheid die Bruurmijn oppert is om een lichaam helemaal te bedekken. De sculptuur – dan een