Log in
Heeft de rouwadvertentie haar langste tijd gehad? Brancheblad Uitvaartzorg onderzoekt in een serie artikelen hoe het staat met digitale rouwberichten. Deel vijf: Peter van der Pol van Condoleanceregister.nl: “Condoleren via het web kan meer zijn dan een extra dienst op de site van een uitvaartondernemer.”
Mark Heijster

Van der Pol, ondernemer, uitgever (Zorgna) en eigenaar van Condoleanceregister.nl, is een gevoelsmens. Zo bedacht hij een succesvol werkboekje (Dag lief) dat kinderen uitnodigt om de herinneringen aan een overleden dierbare op papier te zetten. En samen met compagnon Johan van den Anker tracht hij al jaren de nazorg via het netwerk te organiseren. Voorafgaand aan de technische kant van het online condoleren stelde hij zich de vraag: gaat het enkel om het versturen van een condoleancebericht of kunnen we meer betekenen? Welke rol kan internet spelen bij verlies?

Monument

Voor degene die rouwt, is het lastig om hulp te vragen. Andersom vinden mensen in de omgeving het moeilijk om nabestaanden te benaderen. Van der Pol denkt dat hij op dat moment een actieve rol kan spelen in de rouwverwerking. “Mensen die een condoleance hebben achtergelaten, nodigen we via de e-mail uit om een herinnering op te schrijven of een foto te sturen. Op die manier kunnen