Een bord langs het voetbalveld, de bedrijfsnaam op een shirt of zelfs op een winkelwagentje. Sponsoring en reclame horen er ook in de uitvaartbranche bij, al bestaat er ook schroom: het moet vooral niet te confronterend zijn.
Het zijn twee woorden die nogal eens vallen als je uitvaartondernemers vraagt hoe ze hun bedrijf met sponsoring onder de aandacht willen brengen: ‘betrokkenheid’, maar ook ‘confronterend’. Karen Paternotte van Paternotte Uitvaartzorg in Zoetermeer ondersteunt een uitstapje van bewoners van een zorginstelling naar diergaarde Blijdorp in Rotterdam. ‘Vanuit menselijke betrokkenheid’ steekt ze daarbij de helpende hand toe, maar ze hoeft er niet heel veel voor terug te hebben. De blije gezichten van de bewoners zijn al haast genoeg. In het programmaboekje van het uitje zou ze een hele pagina kunnen krijgen, maar dat vindt ze te ver gaan, te confronterend. “Mensen in een zorginstelling vinden het niet altijd fijn als ze met een uitvaartverzorger geconfronteerd worden, want voor veel mensen is dat de vervolgstap. Ik wil wel in dat boekje, maar klein en ingetogen, het hoeft niet prominent aanwezig te zijn.”
Log in of abonneer om het artikel te lezen.
Wilt u een account aanmaken?
Registreer