Log in
Het draait om data. Behalve een fysiek lichaam laten we ook een doodskist achter vol data: e-mails, foto’s, filmpjes en nog veel meer. Hoe kunnen uitvaartprofessionals niet alleen het lijk, maar ook deze persoonlijke data goed en veilig bezorgen? Daarover ging #digitalenalatenschap2020, een event aan de Amsterdamse Zuidas.
Marjon Weijzen

Antoine Fonville van Uitvaart Internet Diensten had een rechtstreekse trein uit Leeuwarden, vertelt hij, terwijl hij een cappuccino bestelt ‘met gewone volle melk’. De circulaire eventlocatie Circl, op een paar passen van station Amsterdam- Zuid, heeft veel van de zeventig belangstellenden – het event was volgeboekt – verleid om met de trein te komen. Zo ook Ria Luichies van Dela en Bernadette Wegman van NuNazorg. De catering is er duurzaam – lunchen met spruitjes en rode kool – en uitstekend. Ik heb mijn leesbril nodig om te kunnen kiezen uit de vele soorten koffie en koe-, soja- of havermelk.

Het maakt meteen duidelijk aan welke kant van de streep ik sta: behorend bij de digital immigrants, niet bij de digital natives. De grens ligt bij 40, volgens Jan Bredo Pettersen van online uitvaartdienstverlener Adstate (marktleider in Scandinavië) in zijn presentatie. Eerder heeft hij al een doodskist vol gestapeld met stapels papier, om aanschouwelijk te maken hoeveel data we achterlaten na ons overlijden.