Log in
Heeft de rouwadvertentie haar langste tijd gehad? Brancheblad Uitvaartzorg onderzoekt in een serie artikelen hoe het staat met digitale rouwberichten. Deel vier: Dela gaat het online condoleren actief aanbieden via Condoleance.nl.
Mark Heijster

Met ruim 22.000 uitvaarten per jaar geeft Nederlands grootste verzorger van uitvaarten het fenomeen van het online condoleren een flinke duw in de rug. Het is zeker niet zo dat er veel vraag bestaat naar deze dienst. Toch denkt Dela dat het iets is van deze tijd. “We zijn een consumentencoöperatie”, vertelt woordvoerder Martin Kersbergen. “We willen onze leden de best mogelijke dienstverlening bieden tegen zo laag mogelijke kosten. Als het om online condoleren gaat, kom je dan bij Condoleance.nl uit.” Condoleance.nl, een initiatief van internetondernemer Peter van Schaik (eigenaar van sites als Uitvaart.nl en Uitvaartbranche.nl), hanteert een model waarbij de basisdienstverlening – het online condoleren – de eerste twee maanden gratis is. Dat is volgens Van Schaik een substantieel verschil met collega’s, die meteen vanaf de eerste dag geld vragen. “Als klanten na een maand en twintig dagen zeggen dat het wel mooi is geweest en ze de berichten willen bewaren op de eigen computer of willen uitprinten op…