Log in
Hoelang gaat u nog naar het gemeentehuis voor een akte van overlijden en een verlof? In steeds meer gemeenten hoeft dat niet meer. Op termijn kan de arts de aangifte doen. Maar voorlopig vindt iedere gemeente nog zelf het wiel uit.
Marjon Weijzen

“De gang naar het gemeentehuis is niet meer nodig na een overlijden”, lacht Gerard Velders, senior medewerker bij de afdeling Burgerzaken in de gemeente ‘s–Hertogenbosch. “Dat bespaart heel wat tijd en parkeergeld!” Velders legt uit hoe het werkt: “Uitvaartverzorgers kunnen inloggen op de site van onze gemeente of op een landelijke site en daar het aangifteformulier invullen. De verklaring van de arts kunnen ze scannen en uploaden. Het verlof tot begraven of cremeren en de akte van overlijden krijgen ze gemaild én per post toegestuurd. Het mooie is dat je – als straks alle gemeenten erbij zijn aangesloten – via één formulier aangifte kunt doen, in welke Nederlandse gemeente het overlijden ook plaatsvond.”

Ratjetoe

Zo ver is het nog niet. Kees van der Spek, van Van der Spek Uitvaart in Rotterdam, weet dat als geen ander. Hij is al jarenlang actief in de BGNU-werkgroep ‘Digitale aangifte overlijden’ en zijn bedrijf gaf afgelopen voorjaar namens de branchevereniging nog een presentatie