Log in
Barbara Alma slaat al tien jaar een brug tussen de ‘klankschalen’ van de uitvaartvernieuwers en de ‘grijze pakken’ van de BGNU. BGNU-Voorzitter Antoinette Steenbeek komt op voor kleine ondernemers. Maar hoe bereiken ze de grootste groep uitvaartbedrijven: zzp’ers, die geen lid zijn van de branchevereniging?
Marjon Weijzen

Oud-stylist Barbara Alma en voormalig maatschappelijk werker Antoinette Steenbeek zien er als altijd uit om door een ringetje te halen. Stemmig en stijlvol. “Ik moet tien minuten eerder weg”, opent Alma het gesprek, “om voor 12 uur aangifte te doen.” Beide dames hebben ruim tien jaar hun eigen uitvaartonderneming. Alma is 57, heeft tien jaar keihard gewerkt – “dat moest ook wel. Ik ben kostwinner” – en is toe aan wat meer achterover leunen.

Steenbeek niet. Die doet naast haar uitvaartwerk nog een studie psychologie en is voorzitter van branchevereniging BGNU. Haar specialisatie: complexe uitvaarten. Alma: “Als je in het journaal hoort over een moordzaak, of een ernstig ongeval, is er een grote kans dat Antoinette erbij betrokken is.” “Soms niet in eerste instantie”, zegt Steenbeek. “Ik word er ook nog weleens bijgehaald als een ander is vastgelopen.” Hoe ingewikkelder, hoe liever het haar is. “Omaatjes uitvaren doe ik bijna niet meer. Een zilvergrijze Mercedes bestellen kan iedereen. Ik ben van het begeleiden,