Digitaal is beter dan papier, was jarenlang het idee. Maar is een pdf per e-mail echt duurzamer dan een rouwkaart per post? Dat is de vraag, want Big Tech geeft weinig inzage in de cijfers. Europese regelgeving moet hierin verandering brengen, maar ondertussen kunnen we zelf al starten met onze eigen ‘digitale hygiëne’.
Van papier weten we alles, maar over de milieu-impact van digitaal communiceren – mailen, whatsappen, internetten – zijn nauwelijks cijfers voorhanden.” Marc Herberigs van Stichting Stimular, een organisatie die ondernemers helpt verduurzamen, legt helder uit waarom er zo weinig aandacht is over hoe we duurzaam kunnen internetten. “De afgelopen dertig jaar was het idee: papier is milieubelastend, digitaal is duurzaam. De drukwerksector verdedigt zich daar al decennia tegen en heeft de milieubelasting van print tot op de komma in beeld gebracht. Maar de grote techbedrijven geven nauwelijks openheid van handelen, dus er zijn nauwelijks harde cijfers over de milieubelasting van digitaal werken.” Het goede nieuws is dat daar verandering in komt. Europa verplicht sinds vorig jaar bedrijven als Microsoft, Amazon en Apple tot duurzaamheidsverslaglegging (CSRD).