Log in
Kwaliteit begint met gedreven vakmensen. Als die elkaar inspireren en eerlijke feedback geven, verhoog je zowel het werkplezier als de kwaliteit van het werk. De bedrijfsprocessen moeten op orde zijn en concrete verbeterdoelen in beeld.
Marjon Weijzen

Het moet in één keer goed zijn. Gevleugelde woorden in de uitvaartzorg. Dat constateert ook René Bode, die sinds een halfjaar voor Certiked Keurmerkbedrijven toetst. Organiseren van kwaliteit is zijn vak. Hij werkt in verschillende branches voor zowel grote als kleine bedrijven. “Uitvaartverzorgers zijn gedreven en hebben kwaliteit in hun genen”, stelt hij. Ze hebben direct contact met klanten en alle aspecten van het uitvaartproces moeten tot in de puntjes geregeld zijn. Persoonlijke bezittingen van een overledene mogen niet kwijtraken, overledenen niet verwisseld, de kist moet groot genoeg zijn en achteraf mag er geen gedoe zijn over de financiële afhandeling. Dat zijn op het eerste gezicht triviale zaken. Maar in de uitvaartsector van essentieel belang. Maakt een uitvaartverzorger fouten, dan zijn die vaak direct zichtbaar en kan de (reputatie)schade groot zijn.

Luisteren naar de klant

Bode – die zo’n vijftien uitvaartbedrijven audit – vindt dat uitvaartverzorgers al hoge kwaliteit leveren. Uitvaartbedrijven, vooral de kleinere, kunnen volgens hem