Log in
In ‘corona-tijd’ werken we anders, met creatieve oplossingen om mensen die niet bij een uitvaart kunnen zijn toch deel te laten nemen. De inzet van digitale technologie gaat sneller. Ondernemers zien altijd lichtpuntjes.
Ingeborg van den Wijngaart

“Voorheen besteedde ik nauwelijks aandacht aan de nabestaanden die via livestreaming meekeken”, vertelt Sander van der Spek, Rondom Leven & Dood Uitvaartbegeleiding. “Nu ben ik als een halve tv-presentator bezig met de familie die thuis zit.” Of het blijft ‘als deze ellende achter de rug is’, weet de uitvaartondernemer uit Breukelen niet, “maar het zet wel aan het denken over hoe we afscheid nemen. Wat is de essentie?”

Overal ter wereld

Arthur Ike, AR Video Uitvaartreportages (Veenendaal) kan sinds de corona-maatregelen de aanvragen niet meer aan. “We filmen drie á vier uitvaarten per dag. Er kan een onbeperkt aantal computers inloggen en we zien dat er per uitvaart regelmatig tachtig tot honderd zijn, overal ter wereld.” Ike schat in dat deze mogelijkheid zo’n 10 tot 15 procent vaker ingezet zal worden. Van der Spek verwacht ook dat we meer via streaming gaan meekijken: “Ook goed voor het milieu, trouwens. Afscheid nemen gaat niet over dat we allemaal in die aula