Ga door naar hoofdcontent
ArtikelenMilieubeleid kan jouw onderneming versterken

DISCLAIMER: De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder verantwoordelijkheid van BU of de redactie. U kunt klachten over de inhoud melden via onze contactpagina.

DISCLAIMER: De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder verantwoordelijkheid van BU of de redactie. U kunt klachten over de inhoud melden via onze contactpagina.

Partnercontent

Milieubeleid kan jouw onderneming versterken

Dinsdag 25 juni 2024
Pablo van Klinken
Vaarwel.nl

Ik ben ondernemer. Inwoner van Nederland. Vader van een paar kinderen.

De afgelopen jaren is de bewustwording over de slechte staat van ons milieu sterk toegenomen. Ook het feit dat we te maken hebben met klimaatverandering is bijna geen onderwerp van discussie meer. Per­soonlijk en voor mijn kinderen vind ik dat er een verantwoordelijkheid is om hier iets aan te doen. Om verdere opwarming en aantasting van de aarde tegen te gaan. Ik ben van mening dat dit voor iedereen geldt. Het verschil is hoeveel je hier persoonlijk voor wilt laten. Welke persoonlijke offers je wilt brengen.

Welke impact heeft dit op mijn onderneming? Je kunt gerust stellen dat klanten vinden dat je als ondernemer niet nodeloos het milieu moet belasten. Ze reageren vermoedelijk positief als jij als ondernemer kunt aantonen dat je goed bezig bent voor het milieu. Dus uit puur zakelijke motieven zou je dit aan moeten pakken. Je moet aantoonbaar beter zijn dan je naaste concurrent. Je haalt een voordeel uit jouw actieve aanpak als je het spel goed speelt.

In onze business is dat makkelijk. Wij bieden de mogelijkheid aan alle klanten om 100% online hun verklaring van erfrecht te regelen. Dat scheelt dus enorm veel reizen naar de notaris en de gemeente, voor gemiddeld drie erfgenamen bij ieder overlijden. De uitstoot van CO2 is dus enorm verminderd door onze werkwijze. Dat was geen doel, maar wel een zeer welkom bijkomend voordeel.

Andere maatregelen die we hebben genomen passen bij ons ook steeds in de bedrijfsvoering. Er worden geen documenten geprint, nooit. Wij ondersteunen de klanten om alles te uploaden en nooit te printen. In­middels is er nog maar één werkende printer in het bedrijf en ik weet niet waar die staat. Medewerkers stimuleren wij om te fietsen, te wandelen of het OV te nemen.

Dat werkt perfect! Wij hebben door onze nieuwe werkwijze de service voor de klanten verhoogd, de kosten verlaagd en dus uiteindelijk onze winstmarge vergroot. Tegelijk werkt dit heel goed in de werving van nieuwe medewerkers en de motivatie van de bestaande. Je laat als ondernemer zien dat je betrokken bent. Bij de wereld, het milieu en dus uiteindelijk bij de toekomst van de medewerkers en/of hun kinderen.

Er is nog een ander voordeel. Het is als ondernemer veel prettiger om een beetje voorop te lopen. Dan voelt het niet alsof je onderneming deels gerund wordt door regels van de overheid.

Ondernemen is vaak beter zijn dan de concurrent. Dat kan ook op deze manier.