Log in
Schrijven voor het web? Dat moet je je tekst toch vol stoppen met woorden die klanten naar jouw website leiden? Zo simpel werkt schrijven voor het web nu ook weer niet, vertellen experts.
John Hermse

Schrijf niet voor Google”, zegt Simon Janssen. Niet voor Google schrijven? Maar een uitvaartondernemer wil in de zoekresultaten van Google toch bovenaan staan als een mogelijke klant bij hem in de buurt ‘uitvaart’ intypt? Dus zal die ondernemer zich moeten bekwamen in SEO, Search Engine Optimalisation. Toch?

Jawel, maar je moet in de eerste plaats altijd de klant in het achterhoofd hebben bij alles wat je schrijft, zegt Janssen, online marketingmanager bij Den Hollandsche Gedenktekens, een bedrijf dat veel expertise heeft in online marketing en andere ondernemers in de branche daarover ook adviseert. “Google hecht de laatste jaren steeds meer waarde aan natuurlijk geschreven teksten in plaats van tekst die is geoptimaliseerd voor hun richtlijnen.”

De klant. Het lijkt voor de hand te liggen, maar ook Anna Speksnijder van Bureau APS, communicatiebureau voor de uitvaartbranche, noemt het wel degelijk ‘de belangrijkste switch’ die uitvaartondernemers op hun website kunnen maken. “Het is belangrijk om te begrijpen wie er aan het zoeken