Log in
Supermarkten lijken erg op elkaar, in welk land je ook komt. Hoe zit dat met de uitvaartcultuur? De digitale uitvaartwind waait uit het noordwesten. In Zweden en het Verenigd Koninkrijk worden uitvaarten al veel vaker dan bij ons via internet geregeld en bijgewoond.
Ingeborg van den Wijngaart

De Zweedse uitvaartwereld werkt intensief samen met het notariaat. Ulf Lernéus van de Swedish Funeral Directors Association en Mikael Åbom van de grote uitvaartonderneming Fonus Stockholm leggen uit hoe een digitaal documentmanagementsysteem de mogelijkheid biedt om overeenkomsten die consumenten tijdens hun leven aangaan, zoals een hypotheek, testament, donorcodicil of samenlevingscontract, uit te breiden met documenten die met de uitvaart te maken hebben. “We vervangen de verdwijnende bankkluis”, verklaart Lernéus deze nieuwe business. Fonus zoekt de klant meer op dan voorheen. Åbom: “Fonus is een bekend begrip in Zweden (25 procent van de uitvaartmarkt, redactie), dus we hoeven niet te vertellen wát we doen. We zoeken consumenten vroeg op, zelfs op tienerbijeenkomsten, en gebruiken sociale media om te laten zien hóe we werken en wat we naast onze uitvaartactiviteiten doen. Zo zorgen we bijvoorbeeld voor huisdieren die achterblijven als het baasje overlijdt.”

Vrij traditioneel

In Londen heeft Poppy’s (2012) een nieuwe beweging in