Lees verder
Uitvaartondernemers kunnen sinds kort via de tool van Uitvaartscore reviews verzamelen, delen en koppelen aan hun website. Ook worden de reviews zichtbaar in Google.
Uitvaartscore

Tot voor kort bestond er nog geen reviewtool in de uitvaartbranche. Best gek. Als de Coronacrisis ons iets heeft geleerd, is dat de online zichtbaarheid ontzettend belangrijk is. De jongere generatie weet niet beter dan dat zij hun oriëntatieproces online starten. Maar door de Coronasituatie heeft ook de oudere generatie zijn weg naar het internet weten te vinden.

In heel veel andere branches zijn reviews de normaalste zaak van de wereld. Immers, onderzoek toont aan dat mensen die zich online oriënteren in 70 tot 80% van de gevallen reviews gebruiken. Zonder reviews blijft er omzet liggen.

Een paar jaar geleden begon Albert Munneke in de traditionele branche, de advocatuur, met de ontwikkeling van een reviewtool. Albert Munneke, “In het begin zagen advocaten een hoop beren op de weg. De angst kwam voornamelijk voort uit onwetendheid. Na uitleg hoor je vaak het spreekwoordelijke kwartje vallen”. Inmiddels gebruiken 2.000 advocaten de reviewtool. “Dat was voor ons de proof of concept en de reden om het product aan te passen naar een andere, wat traditionele markt, de uitvaartsector.” aldus Albert Munneke.

Virati uitvaartscoreUitvaartscore hoort vaak van uitvaartondernemingen dat de nieuwe klanten vooral binnenkomen via de lokale mond-tot-mondreclame. Ook het eigen netwerk van een uitvaartorganisatie levert, als het goed is, op gezette tijden nieuwe klanten op. Dat is beide prima en belangrijke input waar het de acquisitie betreft. Echter, het is beide louter offline. Online gelden andere wetten, namelijk die van de digitale mond-tot-mondreclame. Want, waarom degene die op een verjaardag, een netwerkborrel of de buurt BBQ enthousiast verhaalt over uw kwaliteiten als uitvaartverzorger, dit niet ook laten vermelden op uw website? Online bestaat meer onzekerheid, mensen kennen u niet en gaan af op informatie geschreven door uzelf. Reviews zijn een handig middel deze onzekerheid weg te nemen en de gepubliceerde informatie onafhankelijk te verifiëren. Nabestaanden kunnen immers bevestigen waar een ondernemer precies zo goed in is en wat zij hebben ervaren.

Het werkt als volgt: via de widget van Uitvaartscore worden ervaringen van nabestaanden op een intern, afgeschermd dashboard gepubliceerd. ‘Ondernemers gebruiken de reviews als directe feedback voor hun onderneming,’ aldus Munneke. De reviewtool kan ook extern worden gebruikt. Het gemiddelde van alle reviews resulteert in een cijfer dat wordt weergeven in een keurmerk. Uitvaartondernemers kunnen dit keurmerk op hun website plaatsen. Waarom zou je dat doen? Tweeledig, al ziet je website er nog zo goed uit, mensen willen weten of de informatie klopt. Zie het als een hotel: je bekijkt de website, maar verifieert de informatie door even de reviews te bekijken. Een ander belangrijk punt is dat Uitvaartscore een Google Partner is. Kortom, na publicatie van de reviews zal dit worden beloond door betere zicht- en/of vindbaarheid.

Moet je nabestaanden wel lastig vallen met de vraag of zij een review willen schrijven? Een uitvaart is natuurlijk altijd een droevige gebeurtenis. De tool vraagt niet naar emotionele zaken, maar hoe u functioneert als bedrijf. Bijvoorbeeld, hoe verloopt de communicatie, wordt er geluisterd naar de wensen en zou iemand uw organisatie aanbevelen. Vragen die van essentieel belang zijn als andere nabestaanden op zoek gaan naar een uitvaartondernemer.

Nu vraagt u zich misschien af; wat als ik een negatieve review ontvang? Eigenlijk is dat goed nieuws, beweert Munneke. ‘Mensen zijn niet op zoek naar een 10, maar naar een eerlijk verhaal. Wanneer er een keer een zesje tussen staat, betekent dat dat de hoge cijfers ook kloppen. Dit komt dus alleen maar de betrouwbaarheid ten goede’.

Munneke spreekt van een win-winsituatie. ‘Nabestaanden krijgen meer inzicht in de dienstverlening van de ondernemers, terwijl de uitvaartondernemers de beoordelingen kunnen gebruiken om zich te profileren. Eens per jaar ontvangen deelnemende uitvaartondernemers het gemiddelde cijfer in glas gegraveerd. Leuk voor op kantoor of in de haard, dat ligt aan de kwaliteit van de ondernemer.’

De uitvaartbranche is toe aan ontwikkeling volgens Evelien Ligthart, van Evelien Uitvaartverzorging uit Poortugaal. “Ik merk dat de families mij steeds vaker vinden via mijn online kanalen en halen een goed gevoel uit de ervaringen van andere families die in dezelfde situatie hebben gezeten. Ons veld was lang niet altijd de meest innovatieve sector, dus verbreden en meebewegen met ons zoek-vind gedrag van deze tijd kan in mijn beleving allemaal een goede ontwikkeling zijn .” Aldus Ligthart.

Agnes Boer Uitvaartverzorging uit Rheezerveen is dit jaar begonnen met het verzamelen en delen van reviews. Dit is wat Boer met reviews op haar website wil laten zien: “De waarde van mijn diensten, zoals mijn families dit waarderen.”

Agnes is een lieve, rustige, betrokken en behulpzame vrouw. Ik ben blij dat zij mij in deze moeilijke tijd met raad en daad heeft bijgestaan.
– Kitty, Buurse

Sommige ondernemers verzamelen al reviews op Facebook of Google Mijn Bedrijf. “Een goed begin, maar het kan veel gemakkelijker”, aldus Munneke. “Bij Google heb je per se een Gmail account nodig en is uitnodigen wat omslachtig. Bij Uitvaartscore kan dat per mail, maar ook veel informeler per WhatsApp en niet geheel onbelangrijk, anoniem. Daarnaast is de plek waar je reviews verzamelt belangrijk. Bij Uitvaartscore is de basis je eigen website, dat is belangrijk want stel uw publiek verhuist van Facebook naar Instagram, dan zijn uw reviews op dat externe platform waardeloos. Inmiddels zijn verschillende uitvaartondernemers gestart met de tool. Sommige achter gesloten deuren, andere zoals Zeeuwse Uitvaartverzorging & Agnes Boer Uitvaartverzorging plaatsten direct de widget online.

Persbericht

Voor aanvullende vragen:

Albert Munneke a.munneke@uitvaartscore.nl, 088 – 833 88 99

 

De inhoud van deze pagina is afkomstig van derden en valt niet onder de verantwoordelijkheid van BU of de redactie. Wilt u een bericht plaatsen? Neem dan contact op via branchebladuitvaartzorg@performis.nl.