Log in
De krant, de sportclub, de bankrekening en ook nog eens een Facebookaccount. Een nabestaande heeft er een hele kluif aan om het allemaal op te zeggen. Uitvaartondernemers kunnen hun een opzegdienst aanbieden, die veel uit handen neemt. Makkelijk, via internet. Maar dreigt de vertrouwde hand op de schouder er dan niet bij in te schieten?
John Hermse

Een hele avond om de tafel met een uitvaartondernemer of nazorgconsulent die helpt bij het opzeggen van het abonnement op de krant, het lidmaatschap van de tennisvereniging of de rekening bij de bank? Dat is er tegenwoordig niet meer bij, zegt Marco van Hamond van Marco van Hamond Uitvaartbegeleiding uit het Brabantse Diessen. ‘Dat kunnen we zelf wel’, krijgt hij te horen van vooral de kinderen. “Voor de praktische zaken ging er apart iemand naar de nabestaanden, maar dat doen we niet meer. We huurden daar iemand voor in, maar die is gestopt met zijn werk.” Van Hamond laat nog wel altijd de rekening persoonlijk langsbrengen, maar het nagesprek dat daar haast als vanzelfsprekend bij hoorde, schiet er vaker bij in. “Het lijkt wel alsof mensen er eerder vanaf willen zijn. Bijna niemand zit er nog op te wachten.” Van Hamond biedt zijn klanten nu de Nabestaandendesk aan van ZorgNa. De familie krijgt een link waarmee ze binnen de website