Log in
Eddy Heuzeveldt is sinds een jaar ombudsman uitvaartwezen. Een jaar waarin het aantal klachten meeviel, maar hij het er toch druk mee had. Doel op langere termijn: dat alle uitvaartconsumenten bij hem aan kunnen kloppen.
Marjon Weijzen

U bent nu een jaar ombudsman. Wat valt u op?

“Er zijn veel gesprekken waarbij de beller 98 procent van de tijd aan het woord is. Soms voel ik me net een maatschappelijk werker. Als advocaat ben ik het zakelijker gewend. Het komt geregeld voor dat mensen vol emotie bellen en vooral hun verhaal willen doen, gehoord willen worden. Er zit vaak persoonlijke problematiek achter. Soms hoor ik al na twee zinnen dat het om een verzekeringsklacht gaat en dat ik de beller moet doorverwijzen naar Kifid. Maar als ik even tijd heb, luister ik. Soms zijn bellers al bij allerlei instanties geweest – gemeentes bijvoorbeeld – en hebben steeds nul op het rekest gekregen. Luisteren doet vaak al wonderen. Geregeld wordt zo’n klacht dan niet doorgezet.”

Is dat een tip voor uitvaartbedrijven die klachten krijgen?