Log in
De groten worden groter en de kleintjes talrijker. Groot wil zich onderscheiden met keurmerk en klachtenregeling, klein met persoonlijke aandacht. Onderwijl schieten franchiseketens en lokale samenwerkingsverbanden als paddenstoelen uit de grond.
Marjon Weijzen

Zeventien jaar geleden startte Sander Snijders een uitvaartonderneming in Maarssen. Een collega weigerde hem destijds de toegang tot zijn rouwcentrum aan de rand van Utrecht. “Hels was ik!”, herinnert Snijders zich. Inmiddels verzorgt hij jaarlijks zo’n150 uitvaarten. Sinds 2000 beheert hij zijn eigen rouwcentrum in een oud kerkje. Een toplocatie. Andere uitvaartbedrijven zijn er niet meer welkom. Snijders: “De eerste jaren stelden we ons rouwcentrum open voor derden, maar er starten steeds meer zzp’ers. Ik wil mijn eigen concurrentiepositie niet ondermijnen. Ik moest mijn eigen klanten te vaak ‘nee’ verkopen.” Inmiddels begrijpt Snijders die Utrechtse ondernemer dus wel.

Van directeur naar zzp’er

Bert Goetzee, een bekende Rotterdamse uitvaartondernemer, maakte een andere ontwikkeling door. Hij verkocht zijn bedrijf aan Coöperatie Dela, werkte een paar jaar voor ‘s lands grootste uitvaartbedrijf en is intussen zijn eigen uitvaartadviesbureau begonnen. Als zzp’er adviseert hij kleine bedrijven over het ondernemerschap. Goetzee: “Het zijn vaak prima uitvaartverzorgers en daardoor zijn