Lees verder
Technologie-investeerder Keen Venture Partners investeert in de Britse uitvaartonderneming Farewill, die technologie inzet om lagere prijzen en snelle dienstverlening te kunnen bieden. Liggen hier ook kansen voor de Nederlandse uitvaartbranche?
Ingeborg van den Wijngaart

Natuurlijk kopen Alexander Ribbink en Briehan Burke aandelen in Farewill omdat ze hopen dat ze meer waard worden. Maar de partners van het Nederlands-Britse Keen Venture Partners lieten hun oog niet zomaar vallen op deze uitvaartonderneming. “We kiezen voor ondernemingen die technologie inzetten om een dienst of product makkelijker en goedkoper te maken voor de consument.”

En dat doet Farewill. Het jonge uitvaartbedrijf (2015) biedt de mogelijkheid om online een testament, de afhandeling van de erfenis en een (technische) crematie te regelen. Voor gemiddeld de helft van de prijs die de gevestigde orde rekent oogt Farewills website laagdrempelig en fris. Het is overduidelijk dat directeur Dan Garrett, naast een Oxfordgraad, een achtergrond heeft in grafisch ontwerp en doorziet hoe vormgeving en technologie elkaar kunnen versterken. Overigens biedt het bedrijf naast online dienstverlening een telefonische helpdesk, waar onder andere juridische specialisten zeven dagen per week klanten met internetvrees te woord staan.

Nederlandse wet

De Britse wet staat toe dat de juristen van Farewill zowel een erfenis afhandelen als een testament afsluiten. Dat laatste is in Nederland niet mogelijk. “In Nederland moet een testament getekend worden door een notaris en die moet onpartijdig en onafhankelijk zijn”, licht notaris Ronald Brinkman (Vechtstede Notarissen & Mediators) toe. “Dat betekent dat ik niet mag samenwerken met een ander bedrijf, zoals een uitvaartonderneming.” Ook in Nederland kan een testament inmiddels online geregeld worden, bijvoorbeeld bij het Kruidvat en de Hema, maar ook dan geldt dat aan het eind van de rit de klant bij de notaris zit voor de ondertekening. Die handeling bespaart Farewill zijn klanten.

Niet beperken

Jan-Jaap Palma (Uitvaart24) denkt dat er voor Nederlandse uitvaartondernemers mogelijkheden liggen. “Als uitvaartbegeleider ben je een vraagbaak. We beperken onszelf nu vaak tot de uitvaart. Maar waarom kan de klant niet via ons de ontruiming van de woning of de afwikkeling van een erfenis regelen? De uitvaartbranche is daarin traditioneel, houdt zaken gescheiden. Wij zijn ermee bezig, maar we hebben nog geen laagdrempelige manier gevonden om dit aan te bieden.” Palma ziet Farewill meer als een bedrijf dat met een online service de prijs laag probeert te houden. Volgens Palma begrijpen klanten heel goed dat de uitvaartondernemer alleen digitaal de eerste stappen van de testamentaanvraag begeleidt en niet zelf het document ondertekent: “De klant is verder dan wij. Die snapt wel dat wij zelf geen witte rouwauto in de zaak hebben staan, maar die inhuren bij een specialist!”

Investering in ‘Aging’.

Ribbink verwacht meer tech-investeringen in de uitvaartsector. Dat Keen in Londen en Amsterdam is gevestigd, zegt niets over de landen waar het bedrijf zich op richt. “Landsgrenzen zijn voor ons geen grenzen, wij kijken naar thema’s, zoals ‘ouder worden’ (inclusief sterven) en naar innovatie.” Burke vult aan: “Een overlijden is spannend, verdrietig en ingewikkeld om te regelen. Zowel voor jezelf als voor een ander. In een tijd dat je rouwt, ben je vatbaar voor te dure oplossingen. Farewill biedt zijn klanten een gangbare en betaalbare oplossing: internet.”

Beeld: Farewill