Log in
De vraag naar nazorg groeit. En daarmee ook het aanbod van professionals die zich op de nazorgmarkt begeven.
Marjon Weijzen

Acht jaar geleden deed verlieskundige Henriette Doosje van Buro Nazorg de nazorg voor een Gronings uitvaartbedrijf. Ze belde zes tot acht weken na de uitvaart of er nog behoefte was aan nazorg. De nabestaanden vonden het telefoongesprek meestal prettig, maar haar paste deze werkwijze niet. Tegenwoordig delen uitvaartverzorgers haar folder uit. Dat bevalt Doosje beter. “Nabestaanden bellen mij als ze daar behoefte aan hebben. De meesten redden het prima zelf. Als ze emotionele hulp nodig hebben, is dat vaak pas anderhalf tot twee jaar na het overlijden.” Buro Nazorg biedt dan rouwzorg op maat.

In het nazorgpakket van de uitvaartverzorger kunnen, naast de folder van een rouwtherapeut, ook folders zijn opgenomen van een notaris, een nalatenschapsbegeleider, een woningontruimer, een Wmo-consulent en tal van andere dienstverleners. Maar een uitvaartverzorger kan ook een nabestaandenconsulent inhuren om te inventariseren welke ondersteuning nodig is. Zo’n nabestaandenconsulent beantwoordt eenvoudige zakelijke vragen zelf, helpt wegwijs te worden in de papiermolen, biedt een luisterend oor en