Lees verder
Steeds vaker wordt er digitaal gezocht naar een uitvaartprofessional. Internetondernemers spelen daarop in, het aantal zoeksites en platforms neemt een vlucht. Decidee, Trustoo, Uitvaart, Uitvaartkrachten en Uitvaartzorg Nederland. Met welk platform ga je in zee als uitvaartbegeleider?
Ingeborg van den Wijngaart

Hoe onderscheiden de internetinitiatieven zich waaruit een uitvaartondernemer kan kiezen? En wie wordt ‘de booking.com’ van uitvaartwereld? Marketeer en voormalig uitvaartbegeleider Yvonne Roos betwijfelt of die laatste er gaat komen: “Om digitaal gevonden te worden, heb je massa nodig. Ik denk dat de uitvaartwereld daar te klein voor is. Gemiddeld regelt een nabestaande één of twee uitvaarten in zijn leven. Dat is te weinig vraag voor een platform.” Roos lanceerde een aantal jaar geleden het platform Lasting Days, dat na een jaar weer van het toneel verdween. Toch wagen steeds nieuwe ondernemers zich eraan. Misschien niet om ‘booking’ te worden, maar wel ‘independer’, aldus Hans Wichers van Decidee. Een vergelijkingssite dus. “Voor de consument die een goede uitvaartondernemer in zijn regio zoekt”, licht de oprichter toe.

De klant die een adres in de regio opgeeft, ziet bovenaan het zoekresultaat de ondernemers die zowel gevestigd zijn in de buurt als een Decidee-profiel hebben, daaronder de partijen met een profiel die actief zijn in de buurt en ten slotte de overige ondernemers. Dela-vestigingen zijn wel aangesloten, die van Yarden en Monuta niet. Decidee hoopt dat ze in de toekomst meedoen. Ondernemers betalen Decidee een vast bedrag als ze een opdracht hebben gekregen via Decidee. “No cure no pay dus”, zegt Wichers. Dela heeft een minderheidsbelang in de onderneming, wat branchegenoten doet twijfelen aan de onafhankelijkheid van het platform. Roos zou toch een profiel aanmaken. “Hoewel ik het wel bedreigend vind dat een platform kan uitgroeien tot een platform waar je als uitvaartbegeleider niet meer omheen kan.” Toch een ‘uitvaartbooking’, dus.

Reviews

Nieuw is de datagedreven werkwijze van Trustoo, een platform waarop elke uitvaartbegeleider een profiel heeft dat tot stand is gekomen met informatie van internet. Onder andere het aantal reviews, of de ondernemer een lidmaatschap of keurmerk draagt en zijn opleiding bepalen hoe ‘goed’ een uitvaartbegeleider is en dus hoe hoog hij in de zoekresultaten verschijnt, de Trustoo Top-10. Met name reviews zijn volgens oprichter Pieter Westerhuis belangrijk. “In andere branches is het heel gebruikelijk om met reviews te werken. Elk bedrijf krijgt reviews op internet, ook als je er zelf niet aan doet.” Hij erkent dat een dankbaar bericht van nabestaanden op Facebook niet gevonden wordt door zijn zoekmachines, omdat het niet ‘gemarkeerd’ is als review. Niet alle relevante data zijn vindbaar.

Adverteerders

Een grote speler is Peter van Schaik van Uitvaart, maar hij vergelijkt zijn 1.200 url’s niet met booking.com. “Wij zijn een informatieve portal, met een winkelstraat. Wij onderscheiden ons met waardevolle content.” De inkomsten van advertenties die prominent aanwezig zijn op de webpagina’s en in de zoekresultaten vormen de financiering van de juridische, redactionele en marketingdeskundigen die al die sites van actuele content voorzien en in de lucht houden. Daar is Van Schaik helder in. De internet- en (sinds een paar jaar ook) uitvaartondernemer verwacht niet dat er een digitale reus gaat komen in de uitvaartbranche: “De ontwikkeling is juist dat de bemiddelaar/intermediair verdwijnt: klanten zullen uitvaartbedrijven rechtstreeks benaderen.”

Facebook

Hanny van Keulen laat de keuze om een profiel te plaatsen op Uitvaartkrachten bij de professional. Wat Van Keulen miste en waarmee ze zich denkt te kunnen onderscheiden, is de ‘gezichten’ op de zoeksites. “Mensen doen zaken met mensen”, verklaart ze haar uitgangspunt. Uitvaartkrachten is een mix van LinkedIn en Facebook en mag wat Van Keulen betreft hét platform voor zelfstandige, onafhankelijke ondernemers worden. Ze verdient er zelf niets aan. “Ik heb de luxe van een vaste baan en een uitgebreid netwerk.” Aan de ander kant: “Niets is voor niets. Ook bij Uitvaartkrachten staan betaalde profielen bovenaan in de zoekresultaten”.

Internetondernemers stappen in de uitvaartbranche

Nieuwkomer Uitvaartzorg Nederland wordt in de huidige vorm zeker níet ‘de booking’. Hoewel er volgens oprichter Bram van der Zijden, die alweer andere plannen heeft, onder andere met Andja Bratic van Art of Goodbye, wel degelijk ruimte is voor zo’n dienst.

Kansen grijpen

Hans Kuyper van Spulex Uitvaart Media ziet de ontwikkelingen somber in, vanwege de ‘niet nette ondernemers als Decidee en Trustoo’. In zijn ogen: gladde jongens zonder hart voor en kennis van de uitvaartbranche. De voormalig leverancier van grafmarkeringen geeft de ondernemers geen ongelijk dat ze hun kansen grijpen. Wat hem stoort is dat de BGNU en VTU consumenten niet beschermen. Kleine uitvaartondernemers kunnen zich volgens Kuyper niet voldoende online profileren. “Daar hebben ze het marketingbudget niet voor.”

Kunnen investeren is essentieel, erkent Roos, maar er is meer. “De uitvaartbranche moet verbreden naar ‘levenseindebegeleiding’. Alleen uitvaarten levert adverteerders (inclusief voor hun profiel betalende ondernemers) niets op, daarvoor is het bezoek aan zo’n platform te kort.” De marketeer verwacht dus geen toekomst voor een ‘uitvaartbooking’, maar wel voor een ‘afscheidsbooking’.

 

Illustratie: Hans Basten