De angst dat robots mensen gaan vervangen, overheersen dan wel uitroeien, is een populair thema in sciencefictionboeken en -films. Bij allerlei stappen in de digitalisering van de samenleving spelen dit soort gevoelens echter ook in de maatschappij. ‘Gaat de computer mijn werk overnemen?’ vroegen we ons jaren geleden al af. ‘Gaat AI mijn werk overnemen?’ vragen wij ons nu af. Techniek heeft altijd een tweeslachtige uitwerking: het brengt ons vooruitgang en gemak (denk aan wasmachines en auto’s), maar we zijn er ook een beetje bang voor. Is zo’n zelfrijdende auto nou juist een uitkomst (kan je ook onderweg lekker productief werken bijvoorbeeld) of een gevaar (zoals rijvaardigheidsbesluiten die niet goed uitpakken). Al jaren vragen we ons af: neemt techniek niet te veel de rol van de mens over?