Log in
Lokale starters stromen de markt op. Hoe ga je daarmee om? Vier vertegenwoordigers van uitvaartnetwerken reageren op de stelling: er komen te veel ‘cowboys’ op de markt.
Redactie

Zeven kwaliteitscriteria

Robert Rutgers, initiatiefnemer brancheorganisatie Abcon-pro, voor freelancers, zzp’ers en familiebedrijven:

“Er ontstaat een enorme wildgroei. Van ‘cowboys’ en van budgetuitvaarders. De markt is verzadigd; er is een overaanbod. Iedereen kan zich uitvaartondernemer noemen. Veel mensen starten vanuit idealisme. Zij profileren zich vaak met transparante en dikwijls ook lage tarieven. Maar als je een rouwcentrum hebt, en personeel, kun je voor dergelijke tarieven niet werken.

Abcon-pro filtert de cowboys eruit door zeven kwaliteitscriteria te hanteren, zoals het werken met algemene voorwaarden. We bieden onze leden – zo’n vijftig nu – hiervan een concept. En daarnaast ook een klachtenregeling en inkoopvoordelen. We hebben gemerkt dat we die vooral bij de wat kleinere toeleveranciers kunnen bedingen. Zo hebben we onlangs gezamenlijk twintig opbaarkarren besteld. De 120 euro aan jaarlijkse contributie heb je er dan ook zo uit.”

Nette ondernemers

Reinier Gort, Together Uitvaartzorg, een netwerk voor zzp’ ers en kleine ondernemers:

“Er zijn te