Log in
Het Netwerk Uitvaartvernieuwers, uitvaartondersteuner De Helpende Hand en de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB) bestaan 25 jaar. De opmars van cremeren, natuurbegraven en straks de mogelijkheid tot resomeren, prikkelden de LOB om ‘omdenkers’ Rob Bruntink en Mariska Overman van Bureau Morbidee te laten onderzoeken hoe de dalende begraaftrend gekeerd kan worden.
Redactie

De belangrijkste conclusie uit hun rapport De begraafplaats van de toekomst is dat het klantgerichter moet. De begraafplaats moet meer gastvrijheid uitstralen, ook online. Bij voorkeur is er op de begraafplaats een gastheer of –vrouw, of, als dat niet mogelijk is, een duidelijk zichtbare verwijzing naar een 06-nummer, e-mailadres, website, Facebookpagina of Insta-account van iemand die de klant snel, vriendelijk en adequaat helpt. Verder hangen er geen regels of verboden. Wel is er voldoende parkeergelegenheid (ook voor fietsen), een goed toegankelijk en schoon toilet, koffie en thee en de paden zijn goed begaanbaar. Begraafplaatsen mogen verder meer uitdragen dat zij plekken van grote schoonheid en troost zijn.