Eddy Heuzeveldt
Mr. E. (Eddy) Heuzeveldt, De Ombudsman Uitvaartwezen
Een weduwe had, nadat haar echtgenoot in de kist was gelegd, afscheid van hem genomen. Met de uitvaartondernemer was afgesproken dat de kist niet meer geopend zou worden.
Op de dag van de uitvaart arriveerde de vrouw bij het uitvaartcentrum, waar zij volkomen onverwacht geconfronteerd werd met haar echtgenoot in een geopende kist. De kist werd vervolgens in haar bijzijn gesloten. De medewerker van de uitvaartonderneming bood geen excuses aan en liet de weduwe verbouwereerd achter. Die was door die onverwachte confrontatie volledig van de kaart en heeft nachtmerries aan de gebeurtenis overgehouden.
Temeer daar de gehele uitvaart heel sober werd gehouden, waardoor er weinig handelingen hoefden te worden verricht, valt de storende fout van de uitvaartonderneming haar ernstig aan te rekenen. In een later stadium zijn alsnog excuses aangeboden en is een financiële compensatie van, uiteindelijk, 750 euro aangeboden. Omdat de uitvaartonderneming ernstig tekort is geschoten in haar taakuitoefening en ook aanvankelijk naliet om excuses aan te bieden, heb ik de klacht gegrond verklaard en een compensatie vastgesteld van 20 procent van het factuurbedrag: 921,80 euro.
Klachtnummer 2022-037
Reacties