Log in
Het spreekwoord zegt ‘onbekend maakt onbemind’.
Marliz Schellekens

Als Ombudsman Uitvaartwezen maak ik me daarover geen illusies: uitvaartondernemers zien mij niet graag langskomen. Áls ik op de koffie kom, is er vrijwel altijd wat aan de hand. Voor complimenten bellen consumenten mij niet. Uit de contacten met medewerkers van uitvaartorganisaties merk ik dat ik óók nog eens onbekend ben. “Heu? Ombudsman? Welke ombudsman?” En laatst maakte een uitvaartondernemer het wel heel erg bont door samen met zijn klager de Nationale ombudsman te bellen….! Gelukkig weet die wel wie de Ombudsman Uitvaartwezen is en verwees hij de uitvaartondernemer, een franchisenemer, naar mij door. Ik vraag mij af waar de verantwoordelijkheid ligt om het Klachteninstituut Uitvaartwezen – of de Ombudsman Uitvaartwezen – bij uitvaartmedewerkers bekend te maken. In eerste instantie denk ik toch bij de directie van de uitvaartorganisatie. En eigenlijk mag in geen enkele opleiding voor de uitvaartbranche een module ontbreken over de taak en bevoegdheid van de Ombudsman Uitvaartwezen. Het zou mooi zijn als het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg…